tirsdag 5. mai 2009

Grunnleggende om sjakk?


Ja, hva vet jeg? Jeg står på utsiden og titter inn. I løpet av mitt liv har jeg kanskje fullført fem partier, hvorav to-tre var i barndommen og et par var sent på kvelden etter noen pils. Felles for partiene jeg har spilt er at alle ligger innhyllet i glemselsens tåke.

Inntil for to år siden visste jeg kun hvordan brikkene flytter, og hva matt betyr og det var vel det. Men så kommer den store kjærleiken og gjør at man må vise interesse for ting man aldri har kommet til å se nærmere på av eget initiativ. Så nå, to år etter, vet jeg også hva patt og remis er. O framskritt.

Jeg er et konkurransemenneske. Enten så vinner jeg og er verdensmester. Eller så taper jeg og graver meg ned. Jeg har aldri forstått poenget med remis. Hva ER remis? HVORFOR er det et alternativ? Jeg hadde heller tapt så det grein etter enn å AVTALE remis. Enten vinner man, eller så taper man. Av alle steder i verden man skulle tro at noe var svart-hvitt så var det vel i sjakk?

Jeg har problemer med å forstå sjakkens uskrevne regler. Etiketten er noe helt annet enn hva jeg er vant med. Oppvokst med rævkrok og fo'pall har de dypere finesser gått meg hus forbi. Men nå er jeg altså satt her på jorden for å lære mye om så mangt. Og når det så ramler en sjakkspiller inn i livet, hva er vel mer riktig enn å lese seg litt opp på fenomenet? Kanskje jeg lærer noe på veien, og kanskje jeg kan dele det her med deg. Her kan du lære fint lite om drager og dronninger. Jeg er her for å undres.

I sjakkbloggen min.

Velkommen. :)




Oh, what do I know? I am on the outside, looking in. During my life I have only completed maybe 5 games of chess, whereas 2-3 were in my childhood and a couple were late at night after a beer or 2. What do my games have in common? Ah, they are all veiled in an amnesiatic mist.

Until a couple of years ago, all I knew was how the pieces moved, what mate was, and that was that. Then Love comes along and makes you show interest in things you never would have examined at your own initiative. So now, 2 years after, I also know what stalemate and draw means. Oh progress!

I am a competitive person. If I win I act like a world champion. If I lose I want to bury myself. I never got the idea with a draw. What IS a draw? WHY is it an alternative? I would rather suffer an ugly loss than ASK for a draw. Either you win, or you lose. Of all the places in the world you would think something was simple black and white, it would be in chess?

I am having problems understanding the unwritten rules of chess. The etiquette is completely different from what I am used to. I grew up with arm wrestling and foo'pall, and such raffined games as chess just went passed without me noticing. But I am put on this earth to learn a thing or two, so what would be more correct than reading a bit on the phenomenon? Maybe I will learn something on the way, and maybe I can share it here with you. Here you will learn little to nothing about dragons and queens. I am here to wonder.

In my chess blogg.

Welcome. :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar